Мила Григорова
Почти половината от българските граждани са подменили електрическите крушки в домовете си с енергоспестяващи такива. Данните са от най-новото национално-представително проучване на ББСС „Галъп Интернешънъл” по темата екологичен начин на живот проведено по поръчка на вестник „Класа”.
Провеждаме проучването за навиците на българите свъзрани с опазването на околната среда и грижата за природата регулярно от 2009 г. насам. Тенденцията от първото издание на проучването насам показва стабилен ръст в дела на хората, които полагат някакъв вид усилия за по-доброто състояние на околната среда.
Повече от 80% от българските граждани са правят поне едно нещо във всекидневния си живот, което е насочено към намаляване на вредите върху околната среда и грижа за нейното опазване. Делът на загрижените и полагащите такъв вид усилия нараства постепенно от 2009 г. насам. В началото на периода едва 65% от българите полагаха съзнателни усилия за по-екологично съобразен начин на живот.
Пестенето на вода при домашните употреби – чистене, миене, къпане – остава най-популярната (а и най-лесна) екологично съобразна мярка сред българите. 51% от запитаните пълнолетни българи заявяват, че се стремят да използват възможно най-малко вода при домакинските си нужди. Този процент е относително стабилен спрямо миналогодишния резултат, но значително по-висок от измереното през 2009 г.
Тазгодишното проучване разкрива две основни значими промени в навиците на българите спрямо 2012 г. Тази година регистрираме значителен ръст в дела на българите, които използват енергоспестяващи електрически крушки, вместо обикновените. Със 7 процентни пункта само спрямо 2012 г. е нарастнал делът на българските домакинства, в чиито осветителни тела светят енергоспестяващи крушки. Тази тенденция, разбира се, до голяма степен е свързана и с нарастващите цени на електричеството и желанието на българите да намалят сметките си за ток, но ефектът върху околната среда е категоричен.
Другата основна промяна в навиците на българите спрямо миналата година е нарастващата популярност на замяната на найлоновите еднократни торбички за пазаруване с платнени и друг вид многократни торбички. С цели 12 процентни пункта повече българи използват някакъв вид многократни торбички вместо при всяко пазаруване да използват нова торбичка. Днес почти 40% от населението внимава за броя на найлоновите торбички, които потребява. За промените в навиците в тази насока допринесоха и някои нови регулации (въвеждане на задължително таксуване на торбичките в магазините).
Що се отнася до намеренията за бъдещи екосъобразни действия и навици, около 85% от населението възнамерява да полага някакъв вид грижа за опазване на околната среда. Употребата на платнени торбички при пазаруване е най-често споменаваната планирана мярка, следвана от намеренията за разделно събиране на отпадъците.
Изследването е проведено през първите дни на месец февруари, национално представително е и обхваща 1004 пълнолетни българи чрез пряко интервю по домовете. Един процент от извадката отговаря на 58 хиляди души, максималното стандартно статистическо отклонение при 50-процентните дялове е ±3%. Методиката е сравнима с всички ежемесечни редовни сондажи на „Галъп интернешънъл” в България от 1992 година