Председателя на НС Цецка Цачева,
Председателя на правната комисия към НС Данаил Кирилов
КОПИЕ ДО:
Министър-председателя Бойко Борисов,
Президента на Р България Росен Плевнелиев,
Омбудсмана на Р България Мая Манолова,
Всички български и международни печатни и електронни медии
ДЕКЛАРАЦИЯ
Във връзка с гласувани от правната комисия промени в Изборния кодекс, които забраняват публикуването на резултати от свързани с избори проучвания в периода на предизборна кампания, ние, членовете на Българската асоциация на професионалистите в маркетинговите изследвания и проучванията на общественото мнение заявяваме, че:
- Въвеждането на такава забрана нарушава правото на взаимна информираност, свободата на словото и изразяването. Подобна практика съществува единствено в тоталитарни държави и беше позната на българските граждани от периода преди 1989г.
- Тя отваря широко поле за манипулации чрез възможността в публичното пространство да се тиражират резултати от проучвания за изборите, зад които не стои никой и респективно – никой не носи отговорност.
- В епохата на социалните мрежи, където може да се разпространява всичко подобна забрана е безсмислена и поставя в неравностойно положение всички медии, които работят професионално и отговорно.
- Забраната е и дискриминационна, тъй като с нея не се ограничава правото на партиите да поръчват проучвания за изборите, а само правото на гражданите да се информират.
Затова ние, членовете на Българската асоциация на професионалистите в маркетинговите изследвания и проучванията на общественото мнение настояваме за спазване на принципите на демократичната държава и категорично се противопоставяме на тази промяна в Изборния кодекс, като си запазваме правото да сезираме компетентните държавни органи и европейски институции.
гр. София,
20 април, 2016г.
Александър Стоянов (Център за изследване на демокрацията)
Боряна Димитрова (Алфа Рисърч)
Владислав Колев (cQuest Market Research & Consulting)
Даньо Димитров (JTN Research)
Дивил Кулев (Ноема)
Добромир Живков (Маркет Линкс)
Ива Димова (Ipsos Bulgaria)
Ивайло Богомилов (Маркет Тест)
Марчела Абрашева (TNS – BBSS)
Петър Живков (Институт за социални изследвания и маркетинг МБМД)
Светослав Славов (GfK Bulgaria)
Стоян Михайлов (Junction)
Юлиан Добрев (Blue Point)