Позиция на БАМОР относно промените в Изборния кодекс

BAMOR140ДО:

Председателя на НС Цецка Цачева,

Председателя на правната комисия към НС Данаил Кирилов

КОПИЕ ДО:

Министър-председателя Бойко Борисов,

Президента на Р България Росен Плевнелиев,

Омбудсмана на Р България Мая Манолова,

Всички български и международни печатни и електронни медии


ДЕКЛАРАЦИЯ

Във връзка с гласувани от правната комисия промени в Изборния кодекс, които забраняват публикуването на резултати от свързани с избори проучвания в периода на предизборна кампания, ние, членовете на Българската асоциация на професионалистите в маркетинговите изследвания и проучванията на общественото мнение заявяваме, че:

  • Въвеждането на такава забрана нарушава правото на взаимна информираност, свободата на словото и изразяването. Подобна практика съществува единствено в тоталитарни държави и беше позната на българските граждани от периода преди 1989г.
  • Тя отваря широко поле за манипулации чрез възможността в публичното пространство да се тиражират резултати от проучвания за изборите, зад които не стои никой и респективно – никой не носи отговорност.
  • В епохата на социалните мрежи, където може да се разпространява всичко подобна забрана е безсмислена и поставя в неравностойно положение всички медии, които работят професионално и отговорно.
  • Забраната е и дискриминационна, тъй като с нея не се ограничава правото на партиите да поръчват проучвания за изборите, а само правото на гражданите да се информират.

Затова ние, членовете на Българската асоциация на професионалистите в маркетинговите изследвания и проучванията на общественото мнение настояваме за спазване на принципите на демократичната държава и категорично се противопоставяме на тази промяна в Изборния кодекс, като си запазваме правото да сезираме компетентните държавни органи и европейски институции.

гр. София,

20 април, 2016г.

Александър Стоянов (Център за изследване на демокрацията)

Боряна Димитрова (Алфа Рисърч)

Владислав Колев (cQuest Market Research & Consulting)

Даньо Димитров (JTN Research)

Дивил Кулев (Ноема)

Добромир Живков (Маркет Линкс)

Ива Димова (Ipsos Bulgaria)

Ивайло Богомилов (Маркет Тест)

Марчела Абрашева (TNS – BBSS)

Петър Живков (Институт за социални изследвания и маркетинг МБМД)

Светослав Славов (GfK Bulgaria)

Стоян Михайлов (Junction)

Юлиан Добрев (Blue Point)

Disclaimer:

Gallup International Association or its members are not related to Gallup Inc., headquartered in Washington D.C which is no longer a member of Gallup International Association.

Gallup International Association does not accept responsibility for opinion polling other than its own. We require that our surveys be credited fully as Gallup International (not Gallup or Gallup Poll). For further details see website: http://www.gallup-international.com/.