Глобални предпочитания за отбрана
В рамките на глобално изследване, проведено в 66 страни по целия свят от асоциацията УИН/„Галъп интернешънъл“, респондентите бяха поставени пред интересна хипотеза: коя от основните военни сили в света биха избрали за отбранителен партньор. Въпросът звучеше така: „Има шест страни в света, които разполагат с най-голяма военна мощ: САЩ, Китай, Русия, Франция, Обединеното кралство и Индия. Да предположим, че във вашата страна избухва военен конфликт и вие трябва да изберете само една от тези страни за ваш партньор, коя страна бихте избрали?“.Това е прокативен, експериментален и хипотетичен въпрос. Той показва изключително любопитна сравнителна картина между страни и региони.
Дялове по страни
Във фигура 1 ще видите шестте най-големи военни сили. Под всяка една от тях са подредени в низходящ ред най-големите дялове респонденти, които са я посочили за предпочитан партньор. Тези дялове дават добър ориентир за обществените предпочитания в различните страни.
Във фигура 2 ще видите графично представяне според най-изявените във всяка една страна предпочитания.
Косово води по отношение на предпочитанията към САЩ. 92% от населението там предпочита партньорство със САЩ. Следват Република Корея с 81% и Папуа Нова Гвинея – със 70%, Израел, Филипини, Албания, Виетнам, Япония, Канада и т.н.
Русия е избрана също от немалък брой страни. Монголия (с дял от 71% заявяващи симпатия към Русия) и Армения (67%), следвани от Сърбия, Гърция, Китай, България и др., показват най-високите дялове на предпочитание към Русия.
В България 42% отговарят Русия, 17% – САЩ, 4% – Франция.
Самите американци пък избират най-вече Обединеното кралство. 43% от попитаните американци заявяват това и това е най-големият регистриран дял на избрали Великобритания за свои военен партньор.
Китай има предпочитания в Пакистан – 72%, Русия и Тайланд и т.н. Явно Русия и Китай показват взаимни предпочитания (нещо подобно се наблюдава при САЩ и Обединеното кралство).
Респондентите, посочили Индия и Франция, са с далеч по-малки дялове, в сравнение с останалите. Една четвърт белгийци и една пета германци посочват Франция и това са най-високите регистрирани сред изследваните страни дялове на подобни предпочитания. Индия пък са избрали за партньор около половината респонденти на Бангладеш и малки дялове в други страни.
Изток или Запад
Шестте световни сили могат да бъдат подредени условно в две категории: Изток (Русия, Китай, Индия) и Запад (САЩ, Великобритания, Франция). В изследването се откроиха 11 държави, в които отговорите са на практика поделени между Изтока и Запада или пък просто не се формира ясно предпочитание – вижте ги във фигура 3.
Например, около 40% от населението на Босна и Херцеговина заявява, че не желае нито една от изброените шест военни сили да бъде техен партньор. Поравно между Изтока и Запада са разпределени останалите отговори в Босна и Херцеговина – с 23% и съответно 26%.
В Турция делът на „неутралните“ също не е малък – около една трета. Все пак, тук по-ясно може да се види, че Изтока е предпочитаният партньор. Ирак и Иран, например, изглеждат сходно – с по една трета „неутрални“, „прозападни“ и „произточни“. Близо до тази структура е и Ливан. Останалите страни, които попадат в това разпределение (Аржентина, Индонезия, Македония, Словения, Латвия и Палестинските територии) по-скоро избират Запада, но не категорично.
САЩ или Русия
Интересно е да се наблюдава и оста САЩ – Русия. Това е друг ценен ориентир за геополитичеките настроения по света. За целта беше ползвана т.нар. нетна стойност: от дяловете на заявяващите предпочитание към САЩ бяха извадени дяловете на заявяващите предпочитание към Русия (съответно, минусовите стойности значат предпочитание към Русия). Фигура 4 показва резултатите.
От „страната на Русия“ са Армения с – 57, Монголия с -50, Сърбия с -44, България с -24, Китай с -22, Гърция с -21, Словения, Ливан, Иран и Турция. В средата остават страни като Босна и Херцеговина, Украйна, Ирак, Пакистан, Латвия. Всички останали са от „страната на САЩ“, а Косово е „водач“ в нея с +91, следван от Южна Корея – със +79 и т.н.
За повече информация:
Кънчо Стойчев, вицепрезидент – k.stoychev@gallup-international.bg
Методология:
Това е 40-ото юбилейно издание на глобалното допитване на УИН/“Галъп интернешънъл“. Изследването е ежегодна традиция, инициирана и проектирана под председателството на д-р Джордж Галъп през 1977 г. Тази година то бе проведено от УИН/“Галъп интернешънъл“ в 66 страни по целия свят.
Размер на извадката и работа на терен:
Общо 66541 души бяха интервюирани в световен мащаб. Във всяка страна е реализирана представителна извадка от около 1000 мъже и жени: лице в лице (25 страни; 29 211 души), по телефон (13 страни; 10 754 души), онлайн (25 страни; 23 947 души) или чрез смесен метод (3 страни; 2629 души). Теренната работа в различните страни е проведена от октомври до декември2016 г. Статистическата грешка визследванетоев диапазон +/-3-5% при доверителен интервал от 95%.
За УИН/„Галъп интернешънъл”
УИН/“Галъп интернешънъл“е водещаасоциация впазарните изследванияи проучванията на общественото мнениеисе състоиот 80-тенай-големинезависими компаниизапазарни изследванияи за проучвания на общественото мнениев съответните странисобщи годишниприходиотнад 550 млн. евроипокриващи95%от световния пазар.
За вече повече от 70 години членовете наУИН/“Галъп интернешънъл“са доказали своите експертни умения за провеждане на международни изследвания при осигурено най-високо качество. Членовете на асоциацията са водещи национални институти с дълбоко познаване на местните изследователски методи и техники, статистически източници, бит и културни различия на всяка страна и са внимателно подбрани от Борда на асоциацията.
Натрупаният от асоциацията опит е значителен – с международно признати експерти в почти всички области и сектори. За всякадържаваима само една агенция членка. Членовете работят съвместновсекидневно, за да споделят знания, нови изследователски техники и инструменти за осигуряванетона най-подходящите решения за международни изследователски проекти, кактоизаобслужването насвоитеклиенти понай-добрия възможен начин.Членовете на асоциацията са наедна от водещите позиции по технически и методологически разработки, които са повлияли не само върху изследователския сектор, но и върху целия търговски свят.
Възложено,финансирано и проведено от: |
УИН/“Галъп интернешънъл“ |