Глобални предпочитания за хипотетични военни съюзници

Глобални предпочитания за отбрана

В рамките на глобално изследване, проведено в 66 страни по целия свят от асоциацията УИН/„Галъп интернешънъл“, респондентите бяха поставени пред интересна хипотеза: коя от основните военни сили в света биха избрали за отбранителен партньор. Въпросът звучеше така: „Има шест страни в света, които разполагат с най-голяма военна мощ: САЩ, Китай, Русия, Франция, Обединеното кралство и Индия. Да предположим, че във вашата страна избухва военен конфликт и вие трябва да изберете само една от тези страни за ваш партньор, коя страна бихте избрали?“.Това е прокативен, експериментален и хипотетичен въпрос. Той показва изключително любопитна сравнителна картина между страни и региони.

Дялове по страни

Във фигура 1 ще видите шестте най-големи военни сили. Под всяка една от тях са подредени в низходящ ред най-големите дялове респонденти, които са я посочили за предпочитан партньор. Тези дялове дават добър ориентир за обществените предпочитания в различните страни.

Фигура 1

Във фигура 2 ще видите графично представяне според най-изявените във всяка една страна предпочитания.

Фигура 2

Косово води по отношение на предпочитанията към САЩ. 92% от населението там предпочита партньорство със САЩ. Следват Република Корея с 81% и Папуа Нова Гвинея – със 70%, Израел, Филипини, Албания, Виетнам, Япония, Канада и т.н.

Русия е избрана също от немалък брой страни. Монголия (с дял от 71% заявяващи симпатия към Русия) и Армения (67%), следвани от Сърбия, Гърция, Китай, България и др., показват най-високите дялове на предпочитание към Русия.

В България 42% отговарят Русия, 17% – САЩ, 4% – Франция.

Самите американци пък избират най-вече Обединеното кралство. 43% от попитаните американци заявяват това и това е най-големият регистриран дял на избрали Великобритания за свои военен партньор.

Китай има предпочитания в Пакистан – 72%, Русия и Тайланд и т.н. Явно Русия и Китай показват взаимни предпочитания (нещо подобно се наблюдава при САЩ и Обединеното кралство).

Респондентите, посочили Индия и Франция, са с далеч по-малки дялове, в сравнение с останалите. Една четвърт белгийци и една пета германци посочват Франция и това са най-високите регистрирани сред изследваните страни дялове на подобни предпочитания. Индия пък са избрали за партньор около половината респонденти на Бангладеш и малки дялове в други страни.

Изток или Запад

Шестте световни сили могат да бъдат подредени условно в две категории: Изток (Русия, Китай, Индия) и Запад (САЩ, Великобритания, Франция). В изследването се откроиха 11 държави, в които отговорите са на практика поделени между Изтока и Запада или пък просто не се формира ясно предпочитание – вижте ги във фигура 3.

Фигура 3

Например, около 40% от населението на Босна и Херцеговина заявява, че не желае нито една от изброените шест военни сили да бъде техен партньор. Поравно между Изтока и Запада са разпределени останалите отговори в Босна и Херцеговина – с 23% и съответно 26%.

В Турция делът на „неутралните“ също не е малък – около една трета. Все пак, тук по-ясно може да се види, че Изтока е предпочитаният партньор. Ирак и Иран, например, изглеждат сходно – с по една трета „неутрални“, „прозападни“ и „произточни“. Близо до тази структура е и Ливан. Останалите страни, които попадат в това разпределение (Аржентина, Индонезия, Македония, Словения, Латвия и Палестинските територии) по-скоро избират Запада, но не категорично.

САЩ или Русия

Интересно е да се наблюдава и оста САЩ – Русия. Това е друг ценен ориентир за геополитичеките настроения по света. За целта беше ползвана т.нар. нетна стойност: от дяловете на заявяващите предпочитание към САЩ бяха извадени дяловете на заявяващите предпочитание към Русия (съответно, минусовите стойности значат предпочитание към Русия). Фигура 4 показва резултатите.

Фигура 4

От „страната на Русия“ са Армения с – 57, Монголия с -50, Сърбия с -44, България с -24, Китай с -22, Гърция с -21, Словения, Ливан, Иран и Турция. В средата остават страни като Босна и Херцеговина, Украйна, Ирак, Пакистан, Латвия. Всички останали са от „страната на САЩ“, а Косово е „водач“ в нея с +91, следван от Южна Корея – със +79 и т.н.

За повече информация:

Кънчо Стойчев, вицепрезидент – k.stoychev@gallup-international.bg

Методология:

Това е 40-ото юбилейно издание на глобалното допитване на УИН/“Галъп интернешънъл“. Изследването е ежегодна традиция, инициирана и проектирана под председателството на д-р Джордж Галъп през 1977 г. Тази година то бе проведено от УИН/“Галъп интернешънъл“ в 66 страни по целия свят.

 

Размер на извадката и работа на терен:

Общо 66541 души бяха интервюирани в световен мащаб. Във всяка страна е реализирана представителна извадка от около 1000 мъже и жени: лице в лице (25 страни; 29 211 души), по телефон (13 страни; 10 754 души), онлайн (25 страни; 23 947 души) или чрез смесен метод (3 страни; 2629 души). Теренната работа в различните страни е проведена от октомври до декември2016 г. Статистическата грешка визследванетоев диапазон +/-3-5% при доверителен интервал от 95%.

За УИН/„Галъп интернешънъл”

УИН/“Галъп интернешънъл“е водещаасоциация впазарните изследванияи проучванията на общественото мнениеисе състоиот 80-тенай-големинезависими компаниизапазарни изследванияи за проучвания на общественото мнениев съответните странисобщи годишниприходиотнад 550 млн. евроипокриващи95%от световния пазар.

 

За вече повече от 70 години членовете наУИН/“Галъп интернешънъл“са доказали своите експертни умения за провеждане на международни изследвания при осигурено най-високо качество. Членовете на асоциацията са водещи национални институти с дълбоко познаване на местните изследователски методи и техники, статистически източници, бит и културни различия на всяка страна и са внимателно подбрани от Борда на асоциацията.

Натрупаният от асоциацията опит е значителен – с международно признати експерти в почти всички области и сектори. За всякадържаваима само една агенция членка. Членовете работят съвместновсекидневно, за да споделят знания, нови изследователски техники и инструменти за осигуряванетона най-подходящите решения за международни изследователски проекти, кактоизаобслужването насвоитеклиенти понай-добрия възможен начин.Членовете на асоциацията са наедна от водещите позиции по технически и методологически разработки, които са повлияли не само върху изследователския сектор, но и върху целия търговски свят.

 

Възложено,финансирано и проведено от:
УИН/“Галъп интернешънъл“

Disclaimer:

Gallup International Association or its members are not related to Gallup Inc., headquartered in Washington D.C which is no longer a member of Gallup International Association.

Gallup International Association does not accept responsibility for opinion polling other than its own. We require that our surveys be credited fully as Gallup International (not Gallup or Gallup Poll). For further details see website: http://www.gallup-international.com/.