КОВИД забави навлизането на нови лекарства у нас

Пандемията е повлияла съществено на работата на фармацевтичните компании в България, най-отчетливо е отражението ѝ върху взаимодействието с медицинските специалисти

КОВИД-19 е оказала съществено влияние върху дейността на фармацевтичните компании в страната през изминалата година. Пандемията е променила взаимодействието им с медицинските специалисти, ускорила е дигитализацията на работния процес и е забавила навлизането на нови лекарства. Това показва проучване на Health PR и „Индекс на болниците“. То е осъществено в края на януари сред 25 от най-големите фармацевтични производители и търговци на едро с медикаменти в страната, като обхваща дейността им през 2020 г., както и плановете им за 2021 г.

КОВИД-19 е засегнал значително работата на фармацевтичния сектор у нас. 84% от респондентите смятат, че пандемията се е отразила съществено на дейността им, а останалите 16% са на мнение, че е повлияла донякъде. Най-засегнатата сфера се оказва работата на компаниите с медицинските специалисти – промени в нея има според 92% от отговорилите. Организацията на работния процес вътре в компанията е на следващо място – тя се е изменила според 68% от респондентите. Така например 76% от компаниите са заявили, че са въвели ротационен принцип на работа, а 16% са преминали на дистанционна форма. Пандемията е оказала влияние и върху приходите на сектора, смятат 40% от респондентите.

Дигитализация и маркетинг

КОВИД-19 е повлиял върху маркетинга на компаниите.  88% от респондентите заявяват, че залагат на хибриден модел, в който се интегрира дигитален и традиционен подход, а 8% – изцяло на дигитален микс. Телефонният контакт (88%), уебинарите (76%) и е-мейлите (72%) са трите най-използвани форми на комуникация, показва още проучването. Социалните мрежи са сред каналите при 28% от отговорилите.

Работата с лекарите

Пандемията силно е редуцирала визитите на компаниите сред лекарите. Най-голямо е намалението им в болниците, показва проучването. Там посещенията са се понижили с повече от половината според 60% от респондентите, а при 8% са преустановени напълно. Останалите 24% от анкетираните са ги ограничили между 25% и 50%, а 8% – до една четвърт. При общопрактикуващите лекари и специалистите в извънболничната помощ визитите са ограничени с повече от половината си при 24% от респондентите, а при 15% няма промяна в броя им.

Намалението на визитите по време на пандемията при лекарите, фармацевтичните компании са компенсирали с други форми на контакт. 40% от респондентите са увеличили употребата на социалните мрежи, а 88% – на виртуалните срещи. При 36% от отговорилите се наблюдава и увеличение на вида и броя на информационните материали – листовки, видеопослания, презентации и др. 36%, са и респондентите, които са започнали да публикуват повече информация за специалистите в интернет. 28% от компаниите заявяват, че са въвели и повече е-приложения за лекарите.

Форуми и конгреси

Пандемията е оказала огромно влияние и върху провеждането на медицинските научни конгреси и събития. 48% от респондентите заявяват, че напълно са преустановили участието си в тях през изминалата година. Други 44% са редуцирали тази си дейност с над 50%. Едва 8% заявяват, че са намалили участията си в по-малка степен.

Новите продукти

Пандемията е оказала влияние и върху навлизането на нови лекарства у нас. 32% от респондентите казват, че са забавили лончът на медикаменти с до 6 месеца, а 8% с над половин година. Други 8% от респондентите са отложили пускането на нови лекарства у нас за след края на пандемията. 52% от анкетираните обаче са спазили сроковете си за пускането на нови медикаменти на българския пазар.

Клиничните проучвания

КОВИД е оказал по-малко влияние върху провеждането на клинични изпитвания. Забавяне на тази дейност с около 6 месеца има сред 36% от респондентите, а останалите 64% не са отлагали провеждането на проучванията си.

Бъдещето

Фармацевтичните компании планират да запазят в дългосрочен план част от промените, които предизвика в работата им КОВИД. 84% от респондентите смятат да не прекъсват засилената употреба на дигиталните средства за комуникация и след пандемията. 80% са на мнение, че е добре да запазят възможността за работа от къщи, едва 12% обаче са на мнение, че трябва да налаят офисната си площ трайно. 36% от компаниите планират да редуцират участието си в медицинските научни събития, едва 8% смятат, че биха могли да редуцират визитите при лекарите и след КОВИД-19. Сред другите намерения на фармацевтичните компании в бъдеще е да увеличат хибридната форма на взаимодействие с медицинските специалисти, както и да прецизират аудиторията с оглед на информацията, която да достига до нея.

––––––––––––––––––-

Health PR е специализирана компания за предоставяне на професионални ресурси, стратегически и тактически интегрирани комуникационни и маркетингови решения в областта на здравеопазването. Ние сме партньор на биотехнологични и фармацевтични компании, лечебни заведения, научни и професионални дружества, съсловни организации, асоциации, програми на институции и всички останали заинтересовани страни в здравния сектор. Health PR е отговорен партньор във всички аспекти на своята работа – предоставяне на услуги в областта на професионалните ресурси и стратегическата комуникация със заинтересовани страни, връзки с медиите и партньорите в здравеопазването, интегрирания маркетинг, маркетинга на съдържание, връзките с обществеността и др.

––––––––––––––––––-

„Индекс на болниците“ е съвместна инициатива на „Галъп интернешънъл болкан“ и специализирания сайт clinica.bgНейната цел е да даде повече прозрачност за дейността на лечебните заведения при някои социалнозначими диагнози. Това увеличава възможностите за извършване на по-добре информиран избор за лечение при пациентите и заостря вниманието на специалистите върху постигането на по-добри резултати при осъществяването на медицинската дейност.

За повече информация:

Мария Чипилева: +359 887 753 636

 

Disclaimer:

Gallup International Association or its members are not related to Gallup Inc., headquartered in Washington D.C which is no longer a member of Gallup International Association.

Gallup International Association does not accept responsibility for opinion polling other than its own. We require that our surveys be credited fully as Gallup International (not Gallup or Gallup Poll). For further details see website: http://www.gallup-international.com/.