В тези седмици отдаваме почит на Джордж Галъп. Навършиха се 120 години от рождението на този пионер в демоскопските изследвания.
Джордж Хорас Галъп е роден през ноември 1901 г. в Джеферсън, Айова и е десето поколение американец. Той получава бакалавърска степен в Айова през 1923 г., магистър е отново там – през 1925 г. Защитава и докторат през 1928 г.
Галъп започва да изследва аудиторията на вестници в началото на 20-те години, докато все още учи в Университета в Айова. Професионалният му живот, белязан от забележителна многостранност и продуктивност, е предопределен да обхване шест десетилетия. „Последният път – припомня си историкът и журналист Бари Съсман – когато говорих с Галъп, беше по телефона, повече от година преди да почине. В непринуден разговор попитах какво прави в офиса си в такъв хубав ден. Той беше, все пак, над 80-годишен по това време. „Правим планове за изследване през 2000 година“, отговаря Галъп.
Той обаче не доживява да види изпълнението на тези планове…
Годината е 1935, д-р Галъп е нает да направи изследване за нюйоркската рекламна агенция Young & Rubicam, когато основава Gallup Poll, чиято централа се намира в Принстън, а оперативният офис – в Ню Йорк.
Изследователската организация е официално (и по-скоро доста грандиозно) кръстена Американски институт за обществено мнение. Провъзгласената ѝ мисия е да измерва обществените нагласи по социални, политически и икономически теми и съвсем скоро вече успява да изпраща седмични доклади от социологическите си изследвания на 40 всекидневника.
Идва и популярният успех на изследването, предвидило резултата от изборите през 1936 г. (макар че подценява вота за Рузвелт). Всъщност, този успех е допълнително подчертан от едно изследване на The Literary Digest (влиятелно за онзи момент издание), което погрешно предвижда, че г-н Линдън печели.
В началото на 1937 г. изследователски организации, свързани с Галъп са основани във Великобритания и в десетки други държави. А в Принстън – който след преместването на д-р Галъп там се превръща в столицата на социологическата индустрия – започват коментари, че на някои европейски езици „да направиш проучване“ е равнозначно на „да проведеш Галъп“.
След като преподава журналистика в Айова, Дрейк и Северозападните университети, д-р Джордж Галъп става директор на изследванията в Young & Rubicam през 1932 г. Той продължава да работи за тази фирма до 1947 г., тествайки ефикасността на рекламите, нагласите към продуктите и влиянието на радиопредавания.
Веднага след войната, д-р Галъп организира среща на 13 изследователски института от цял свят в Локсууд Хол в Съсекс, Обединеното кралство (от 10 до 18 май 1947 г.), където е създадена Международната асоциация на институтите, измерващи общественото мнение, известна като световната Асоциация „Галъп интернешънъл“ (регистрирана в Цюрих). Това е не само най-старата, но най-утвърдената професионална организация за изследване на общественото мнение в света.
Организацията Gallup Organization Inc. (регистрирана в САЩ) е формирана чак през 1958 г. Първоначалната ѝ мисия е да извършва маркетингови проучвания, но по-късно дейността ѝ е разширена.
Под влиянието на лорд Джеймс Брайс, Галъп е очарован от швейцарския модел на демокрация; той дори се влюбва в тази страна. Галъп купува къща в малко селце в близост до езерото Тун, недалеч от Берн, и след като се пенсионира от работа на пълен работен ден, живее там дълги години. На 26 юли 1984 г. Джордж Галъп умира от сърдечен удар в своя дом в Швейцария; той е погребан в гробището в Принстън. На надгробната плоча, която той споделя със съпругата си, е издълбано древното мото на семейство Галъп: „Бъди смел. Бъди мъдър.“
Да се направи пълна и достойна оценка на творческото наследство на Джордж Галъп е нелека задача.
- За да бъде разбран обхватът и разнообразието на неговата работа, трябва да се оценят преди всичко множеството области, върху които са разпростират усилията на Галъп. Самият той вижда изследването на общественото мнение и популяризирането на нови нагласи към анкетите като цяло като основна задача в живота си. Но в същото време Галъп е журналист и психолог, изследовател на медийната и кино публика, пионер в рекламните изследвания, статистик, автор на безброй научни статии, университетски професор, писател на книги и бизнесмен.
- Развитието на методологията и практиката за изследване на общественото мнение и формирането на поколения социолози по света, както и на мрежата от техните професионални асоциации, вероятно ще продължат да се помнят и в бъдеще като основен и траен принос на Галъп към науката и културата.
- Съответствието със строгите научни стандарти е основният определящ фактор за неговия подход към проучванията на общественото мнение. Галъп пише: „Ако нашата работа не е научна, тогава никой в областта на социалните науки и почти никой от тези в естествените науки няма право да използва думата.“ До голяма степен на неговите усилия се дължи, че от 50-те години на миналия век насам научната обоснованост и етичните стандарти се превръщат в универсална норма в извадковите проучвания.
- От първостепенно значение за Галъп през целия му живот и работа е верността към това, което той нарича политика на отворени врати: „От деня на откриването си Американският институт за обществено мнение поддържа политика за предоставяне на пълна информация за всички свои процедури и операции… За разлика от някои други професии, професията на социологията няма търговски тайни. Ние сме приели, че обществеността има пълното право да знае как функционираме“.
- Мотивацията на Галъп като гражданин и изследовател се подхранва от стремежа към свобода и демокрация – ценностите, които вдъхновяват първите заселници да напуснат Англия и да тръгнат към Новия свят. Той вярва в пряката демокрация и я смята за ефективна форма на обществено участие в държавните дела.
- Галъп също така добре осъзнава, че демократичните процедури и институции са безполезни без образовани граждани – осъзнаващи правата си, готови и способни да ги защитават. Спомняйки си ученическите и университетските си години, 82-годишният Галъп коментира: „Справянето с проблемите на образованието беше най-интересната работа, която съм вършил. Демокрациите са ефективни само когато хората са добре информирани; почти всяка страна в Южна Америка е приела Конституцията на САЩ дума по дума, но много от тях се провалиха, защото хората им не са информирани.“
Наследството, завещано от Галъп, му осигури незаличимо място в историята на науката, културата и политиката. Ще минат десетилетия и векове, но научното изследване на общественото мнение и на динамиката на човешките нагласи ще продължи да намира важни отправни точки в работата и трудовете на Джордж Галъп.
В годината, в която се навършват 120 години от рождението на д-р Джордж Галъп, „Галъп интернешънъл болкан“ има и два други повода да почете неговата памет.
През тази година отбелязваме своя трийсетгодишен юбилей. По този повод агенцията публикува специално юбилейно издание със спомени на Андрей Райчев и Кънчо Стойчев за българските политици и общественото мнение, както и забавен обзор на Първан Симеонов.
В края на тази година, агенцията получи и още едно признание от световната Асоциация „Галъп интернешънъл“ – Кънчо Стойчев беше единодушно преизбран за неин президент на годишната конференция в Дубай.