Много висок стил на изказа в учебниците, материал, който не е съобразен с възрастта на децата, необходимост от повече примери и обяснения, вместо твърде много информация, както и необходимост от повече време за упражнения. Това са основните проблеми, които изпъкват в отговорите на родители и деца във връзка с учебния материал. Като най-труден предмет в училище, очаквано, се утвърждава математиката – и според родители и според деца. Но оказва се, че сериозни затруднения при по-малките ученици предизвикват и предметите „Човекът и обществото“ и „Човекът и природата“. При по-големите по-трудни са „География и икономика“ и „История и цивилизации“.
Това е само малка част от изводите на единствено по рода си изследване на „Галъп интернешънъл болкан“ по поръчка на Министерството на образованието и науката, което директно попита родители и ученици – в открит въпрос и с елементи на дълбочинно интервю – за основните трудности при изучаваните в училище предмети, за конкретните учебници, с които децата най-много се затрудняват, и които не са съобразени с възрастта на децата, както и за препоръки за улесняване на процеса на учене.
Всяко интервю с родители на ученици между първи и десети клас и с ученици между първи и десети клас бе прослушано отделно от самия научен екип на агенцията и бе синтезирано, като бяха свалени и знакови цитати, както и списъци с учебници. Теренът на изследването бе през април.
Линк към сайта на Министерство на образованието и науката, където може да намерите подробно прессъобщение с още данни от изследването.